...

איקומרס – כל מה שצריך לדעת על הקמה וקידום חנות וירטואלית

e-commerce מה זה?

איקומרס (E-commerce) או (מסחר אלקטרוני) הוא שיטת מסחר וביצוע עסקאות באופן מקוון, ללא הצורך בממשק בין הקונה למוכר.

ההבדל העקרוני בין אתר "רגיל" לאתר איקומרס הוא שבאתר איקומרס ישנה האפשרות לבצע הזמנה באתר (עסקה הכוללת את שיטת  התשלום ובחירת תצורת המשלוח), ללא צורך ביצירת קשר עם המוכר.

 

הנה מספר נתונים מרשימים על מסחר אלקטרוני בישראל:

  • לפי נתונים שפורסמו במגזין גלובס, בשנת 1999 היו בישראל כ-600 חנויות וירטואליות.
  • לפי אתר EcommerceDB ישראל מחזיקה במקום ה-36 בעולם בגודל השוק למסחר אלקטרוני, העומד על הכנסות של 6 מיליארד דולר לשנת 2021.
  • על פי מחקר שערכה חברת Statista, בו נערכה השוואה של מניות מקוונות מכל העולם, נראה שיש פוטנציאל גבוה ביותר למעורבות מתגברת של צרכנים בכל קטגוריות המסחר האלקטרוני.
  • לפי האתר הרשמי של מנהל הסחר הבינלאומי האמריקאי, ישראל מעניקה הזדמנות מצוינת למוכרים מקוונים ממדינות זרות המשווקים מוצרי צריכה.

 

נתוני השימוש באינטרנט במדינת ישראל עומד על כ-87% משתמשים מסך אוכלוסיית המדינה, בעוד שאחוזי השימוש במסחר אלקטרוני עומד על 47% המייצגים 4 מיליון צרכנים מתוך 9 מיליון אזרחי ישראל. 

עם זאת, מספר משתמשי ה-eCommerce צפוי לגדול ב-25% ל-5 מיליון משתמשים בישראל עד שנת 2025 (בארצות הברית: 11%). 

אם נבחן את היסטוריית הנתונים, נגלה כי נפח השוק של 100 החנויות המקוונות המובילות בישראל, גדל ב-78% מאז שנת 2018. נתון זה מחזק את התחזית על עלייה באחוזי הפעילות של המסחר האלקטרוני בארץ.

 

ברור לנו שהנתונים האלו מלהיבים ומעודדים לרוץ ולהקים חנות וירטואלית.

אבל רגע לפני! יש כמה נקודות חשובות שצריך לדעת:

לעסקים בינוניים או קטנים לא יהיה כל כך פשוט להתחרות מול השחקנים הגדולים התופסים את רוב נפח השוק. 

רק שלושה מתוך חמישה אתרי המסחר הגדולים בישראל הם "אתרים ישראלים" (מכוונים אך ורק לשוק בארץ):

לעסק בינוני או קטן בתחום איקומרס לא יהיה פשוט להתחרות עם שחקנים גדולים שתופסים את רוב השוק. רק 3 מתוך 5 אתרי מסחר הגדולים בישראל הם חברות ישראליות.
כפי שניתן לראות, אתרים אלו הם שופרסל, ksp, ו-next.

בניית אתר איקומרס היא השלב הראשון והבסיסי שכל עסק שרוצה להרוויח דרך מסחר אלקטרוני, חייב לבצע. 

אם אתם רוצים באמת לקבל חתיכה הגונה ורווחית מעוגת איקומרס ישראלית, עליכם לחשוב איך להתחרות מול אתרי מסחר ענקיים באותה הקטגוריה. 

כלומר – עליכם לייצר אסטרטגיה מתאימה לקידום חנות וירטואלית מובילה.

אז מה הטעם לנסות?

אל דאגה, גם בארה"ב חברת אמזון שולטת על כ-20% משוק האיקומרס, ובכל זאת חברות ועסקים רבים ממשיכים להרוויח ממכירות אונליין למיליוני לקוחות אמריקאיים.

אילו עסקים היו צריכים לבנות אתר איקומרס כבר אתמול?

מי היה מאמין לפני 5 שנים שבימינו אנשים ירכשו מוצרים בסיסיים כמו מזון או מוצרי ניקיון אונליין?

הגבלות תנועה וסגרים לימדו אותנו כמה שיעורים חשובים בשיווק ועסקים, ובין היתר הביא לשינוי קיצוני בהרגלי הצריכה שלנו. 

המוני עסקים החלו למכור את שירותיהם באופן מקוון כדי לשמור על הנחיות הקורונה, מה שיצר מציאות חדשה בשוק והפכה חנויות אינטרנטיות לסטנדרט.

הקמת חנות באינטרנט מתאימה לסוגים שונים של עסקים ורלוונטית לכל התחומים ולכל הגדלים:

  • עסקים הפועלים על בסיס חנות פיזית אך יכולים לחסוך את הטרחה שבהגעה אליה עבור הלקוחות הקיימים שלהם שיבצעו הזמנה מקוונת מהעסק.
  • חנויות מפעל שלרוב נחשבות אטרקטיביות יותר, יציעו עסקאות מקוונות משתלמות ללקוח מבלי שזה יצטרך לנסוע מרחקים ארוכים עד המפעל.
  • עסקים נודדים שאין להם משכן קבוע (כמו דוכנים, עמדות מכירה וכו') אך יכולים להרוויח ממכירת המוצרים דרך האינטרנט.
  • בלוגרים ואנשי מדיה המחזיקים בקהל עוקבים גדול וקבוע, יכולים למתג את עצמם סביב מוצרים מתחום עיסוקם, ליצור מותג משלהם ולאפשר לעוקבים להזמין אותם דרך אתר איקומרס.
  • יבואנים לא חייבים חנות פיזית, ניתן להחזיק במחסן לסחורה ולייצר מנגנון משלוחים המבוסס על הזמנות מהחנות הווירטואלית.

 

חנות וירטואלית היא פתרון מצוין גם מהסיבה שהיא חוסכת זמן ללקוח ולעסק עצמו – אין צורך בהגעה לחנות, אין צורך להתעסק בתשלום וקבלות.

מהן הפלטפורמות הקיימות לבניית חנות וירטואלית?

הקמת חנות איקומרס היום קלה מתמיד בעזרת פלטפורמה שונות. עם פלטפורמת מסחר אלקטרוני, אתם יכולים בקלות ליצור חנות אינטרנטית ולהתחיל למכור את המוצריםשלכם ללא כל ידע טכני.

חשיבותו של בחירת פלטפורמה להקמת אתר חנות ברורה לכל בעל עסק. בשונה מאתרי תדמית, אתר איקומרס לא נועד להיות כרטיס הביקור של העסק, אלא להכניס יותר כסף ולהגדיל את מחזור המכירות בעסק. 

על מנת שהוא יצליח לעשות זאת, יש להתייחס ברצינות רבה לבחירת מערכת (טכנולוגיה) להקמת חנות אינטרנטית.

היום יש מגוון רחב של פלטפורמות להקמת אתר חנות. חלק מהפלטפורמות גובות תשלום חודשי על השימוש בשירות שמחזיק את החנות באוויר וחלק אף גובים בנוסף לתשלום החודשי  גם עמלות ממחזורי המכירות.

פלטפורמות אחרות גובות רק דמי הקמה ותחזוקה מינימליים, או בכלל מציעות מסלולי ניהול חנות איקומרס בחינם, אך עם הגבלות שימוש.

אם אתם מתכננים למכור מוצרים שלכם בחו"ל, אתם יכולים להקים אתר מכירות בעזרת פלטפורמות בינלאומיות כמו שופיפיי, WIX או ecwid. 

אם אתם מעוניינים להישאר בגבולות ישראל, כדאי שתכירו פלטפורמות ישראליות כמו:

  • קאש קאו (Cash Cow)
  • אישופ
  • קונימבו
  • זאפ

שימו לב – אין כל הכרח לבניית חנות אינטרנטית כדי למכור מוצרים. כך לדוגמא נעשה שימוש באמזון, איביי (Ebay), אטסי (Etsy), עליאקספרס וכיוצא באלו.

אנחנו במילוסלבסקי מרקטינג ממליצים לכל הלקוחות להקים חנות אינטרנטית במערכת וורדפרס שפיתחו תוסף (מודול) מיוחד להוספת חנות אונליין לאתר – ווקומרס.

וורדפרס (ווקומרס) היא פלטפורמה המשמשת לבניית חנויות וירטואליות על בסיס קוד פתוח. זהו קוד שמאפשר למשתמש להשתלב בו וכך להתאים את האתר לצרכים שלו ב-100%.

בנוסף לזה, בניית אתר חנות וורדפרס מומלצת על פני פלטפורמות אחרות כיוון  ומאוד נוח לקדם אתרי וורדפרס גם דרך קידום ממומן וגם דרך קידום אורגני (על קידום אתרי איקומרס נדבר בהמשך).

וורדפרס היא מערכת ניהול תוכן הנפוצה בעולם, אשר משרתת למעלה משליש מהאתרים ברחבי העלם.

בניית אתר חנות בוורדפרס מבטיחה ניהול קל ומהיר, כך שכל מי שמבקש לנהל את האתר באופן עצמאי יכול לעשות זאת ללא ידע בקוד ובאמצעות הדרכה פשוטה בלבד.

איך מבצעים קידום חנות באינטרנט?

כפי שאמרנו, בניית האתר היא השלב הראשון בתהליך, ואמנם, חשוב לתכנן אסטרטגיית קידום אתר מכירות שתתאים לעסק שלכם, עוד לפני שהאתר עולה לאוויר.

 נוסף על כך, מאמצי הקידום חייבים להימשך באופן שוטף ומקצועי כדי שתוכלו באמת לראות תוצאות ולהגיע לרווחים גדולים.

הסוד של קידום חנויות הוא לספק ערך לגולשים ולגרום להם לרצות לחזור לאתר שלכם ולהביא איתם גם חברים חדשים. 

כדי להצליח במשימה הלא פשוטה הזו, ישנם שני סוגים עיקריים של שיטות קידום  – קידום אורגני וקידום ממומן.

קידום אורגני בגוגל לחנויות

קידום אורגני בגוגל חיוני להצלחת כל חנות e-commerce. עם האסטרטגיות והטכניקות הנכונות, אתם יכולים להביא יותר תנועה אורגנית לחנות ולהגדיל את המכירות.

אם שמעתם את המונח SEO, דעו שמדובר על שיטת הקידום האורגני, שכשמו כן הוא – מקדם את האתר במעלה תוצאות מנוע החיפוש בצורה "טבעית" שאינה דורשת השקעה כספית, אלא ביצוע אופטימיזציה לאתר שלכם.

איך זה עובד?

אם האתר שלך מספק מידע וערך לגולשים שמחפשים שאלה מסוימת בגוגל, והאלגוריתם של מנוע החיפוש מזהה שהמידע שקיים אצלך הוא מהימן ותורם לגולש, האתר שלך יופיע לפני אתרים אחרים בדפי התוצאות. 

ככל שמחדדים את כלל הפרמטרים שנבדקים בדירוג, כך ניתן להגיע למקום גבוה יותר.

היתרונות של קידום אורגני:

  • אין צורך לשלם למערכות פרסום.
  • אין תלות של מאמצי השיווק שלכם בחברה אחרת. כך מגבלות החלות על מערכות פרסום, לא תמיד יחולו גם עליכם באופן אישי. למשל –  יש תחומים שאסור לפרסם או קשה לאשר מודעות פרסום (טבק, אלכוהול , כלי נשק, תרופות ועוד).
  • הרבה גולשים מדלגים על התוצאות הממומנות ומעדיפים להיכנס לתוצאות "אורגניות", כך שקידום כזה יכול לייצר חשיפה גדולה ואיכותית יותר.

 

החסרונות של השיטה:

  • הזמן שלוקח לתוצאות הקידום האורגני להגיע כרוך בהשקעה של חודשים ארוכים באופטימיזציה.
  • לא כל פלטפורמה להקמת אתרי מסחר מאפשרת לבצע אופטימיזציה "מלאה" לצרכי קידום אורגני.
  • קידום אתרים זה מקצוע לכל דבר שצריך ללמוד לבד או להשקיע במקדם אתרים מקצועי. החסכון שתפיקו מוויתור על קידום ממומן, יתגלם בשכרו של המקדם או בזמן שהקדשתם ללמוד את המקצוע.

קידום ממומן לאתרי איקומרס

בשונה מקידום אורגני, קידום ממומן היא שיטה שבה משלמים לפלטפורמה כלשהיא על שטח הפרסום שהיא מספקת.

כך למשל ניתן לשלם לגוגל, כדי שהאתר שלכם יופיע במודעה בדפי תוצאות החיפוש. פלטפורמות ששימוש בהן לקידום ממומן לאתרי איקומרס נפוץ בישראל הן Meta (פייסבוק ואינסטגרם), טיקטוק וגוגל (כולל יוטיוב).

גם שיתופי פעולה ועבודה עם בלוגרים ויוצרי תוכן נחשבים לקידום ממומן. בדרך זו ניתן להיעזר באושיית רשת עם קהל עוקבים גדול או נכסים דיגיטליים מובילים, ולנצל את החשיפה שלו כדי לקדם את המוצר או העסק שלכם. זהו גם קידום ממומן כיוון שעל שירות כזה צריך לשלם בהתאם לדרישת הבלוגרים .

לסיכום

אם נסכם את הנושא, חשוב לזכור כי:

  1. אתרי איקומרס הם כבר עכשיו פלטפורמת מכירות עצומה, שהשפעתה על השוק רק תלך ותגדל.
  2. כל עסק בתחום קמעונאות שרוצה להישאר רלוונטי ורווחי לאורך שנים מחויב להתקדם לחנות וירטואלית מצוינת, שתשרת קהל לקוחות הרבה יותר גדול ומגוון ותייצר הצלחות עסקיות.
  3. לפני בניית חנות אינטרנטית חשוב מאוד להשקיע חשיבה בבניית אסטרטגיית קידום אתרים נכונה ומתאימה לעסק, כדי שמיד עם עלייתו לאוויר, האתר שלכם יתחיל להראות תוצאות בשטח.

רוצים לקבל עדכון חודשי על חדשות קידום ממומן בגוגל וטיפים לניהול קמפיינים?
הרשמו לניוזלטר של מילוסלבסקי מרקטינג!

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.